Monday, February 20, 2012

SWOC, PELAN STRATEGIK & PELAN TAKTIKAL UNIT PEMULIHAN KHAS


RANCANGAN PEMAJUNAN SEKOLAH, RPS 2012-2014
SEKOLAH KEBANGSAAN SUNGAI HAJI DORANI
1) Analisis Persekitaran TOWS/COWS Matriks (UNIT) : PEMULIHAN KHAS
Dalaman
Luaran
(S) KEKUATAN :
S1- Kemudahan kelengkapan peralatan ICT (audio dan visual)
S2- Sokongan dan komitmen dari pentadbir dan guru-guru
S3- Mempunyai bahan bantu mengajar (Teaching Courseware) yang dibangunkan sendiri iaitu eTAM
(W) KELEMAHAN:
W1-Masih lemah dan kurangnya teknik p&p dan BBM maujud guru pemulihan.
W2- Tiada agihan peruntukan yang khusus untuk panitia pemulihan.
W3- Murid kurang berminat dan tidak bermotivasi untuk belajar.
(O) PELUANG:
01. Sokongan ibu bapa
02. Sokongan PIBG
03. Pendedahan ilmu daripada Jabatan Pelajaran Negeri Selangor
Strategi SO
- Memantapkan Teaching Couseware ‘eTAM’ dan BBM Maujud.
- Memanfaat kemudahan kelengkapan dengan menjana aktivi P&P yang menarik
- Melibatkan guru-guru lain dan pentadbir dalam aktiviti dan program panitia
Strategi WO
- Menyertai bengkel P&P dan pemantapan P&P peringkat PPD atau JPN
- Program Sukan Terapi Minda
- Menyediakan Belanjawan Tahunan yang khusus bagi memohon sumber kewangan.
(C) CABARAN:
C1- Masih terdapat murid yang tidak mengikuti pelajaran di peringkat prasekolah dan terus ke tahun 1.
C2- Murid berkeperluan khas
C3- Masalah ketidakhadiran murid
Strategi SC
- Mendapat nasihat dan bimbingan dari prasekolah dan kaunseling.
- Program Ziarah dan perjumpaan dengan waris
- Memindahkan murid berkeperluan khas ke Aliran Pendidikan Khas.
Strategi WC
- Menyediakan BBM dan P&P yang bersesuaian serta menarik dengan tahap penguasaan kemahiran murid
- Memperluas pengetahuan tentang keperluan murid pedidikan khas.
- Program Ekonomi Token
2) PELAN STRATEGIK 2012-2014 SEKOLAH KEBANGSAAN SUNGAI HAJI DORANI
UNIT : PEMULIHAN KHAS
ISU
MASALAH
MATLAMAT
STRATEGIK
INDIKATOR
PENCAPAIAN
SASARAN
TOV
2012
2013
2014
Kebanyakan murid pemulihan mempunyai masalah kehadiran atau kerap ponteng
Purata kehadiran tahunan murid pemulihan:
Tahun 1:
Tahun 2:
Tahun 3:
Menjadikan purata kehadiran murid pemulihan sekurang-kurang 95%:
1. Program Ziarah murid kerap ponteng dan Program Bertemu Waris
2. Program Ekonomi Token
Peratus lulus
Ujian IPP2M
IMA2 Tahun 2
Peratus murid pemulihan Tahun 2 yang berjaya balik ke Aliran Perdana masih rendah
Peratus lulus Ujian IPP2M murid Tahun 2 rendah. (2011= 14.29%)
Peratus lulus IPP2M murid Tahun 2 2011 meningkat kepada 50%
1. Memantapkan Teaching Couseware ‘eTAM’
2. Mempelbagai dan mencari kaedah P&P yang terbaik
3. Mengadakan RPI (Rancangan Pengajaran Individu) yang lebih realistic setiap minggu.
Peratus lulus Ujian IMA2 Tahun 2
14.29%
40%
50%
60%
Peratus lulus Ujian IMA2 2011 murid Tahun 2 tidak memuaskan.
(2011= 57.14% )
Peratus lulus IMA2 Tahun 2 2011 meningkat kepada 70%
Peratus lulus Ujian IMA2 Tahun 2
57.14%
65%
75%
75%
Masih terdapat murid pemulihan yang tidak menguasai 3M sebelum naik ke Tahun 4.
Masih terdapat murid Tahun 3 gagal dalam ujian IPP2M
(2011= 84.62% lulus)
Semua murid pemulihan Tahun 3 lulus dalam Ujian IPP2M dan IMA2 .
Peratus lulus Ujian IPP2M Tahun 3
84.62%
85%%
95%
100%
Masih terdapat murid Tahun 3 gagal dalam ujian IMA2
(2011= 92.31% lulus)
Peratus lulus Ujian IMA2 Tahun 3
92.31%
95%
100%
100%
3) PELAN TAKTIKAL 2012 UNIT : Panitia Pemulihan
Bil
Program
Objektif
Tanggungjawab
Tempoh
Kos/ Sumber
Indikator
Pencapaian
TOV
ETR
1
‘JEJAK KASIH’
Program Ziarah
· Bermesra dengan waris.
· Mengetahui masalah sebenar murid.
· Guru Kelas
· Guru Pemulihan
· Guru Bimbingan Kaunseling
· Pentadbir (HEM)
Feb~Nov
RM 30
Peratus peningkatan kehadiran murid
2
‘PERMATA HATIKU’ Perjumpaan dengan waris
· Memperkenalkan program LINUS dan Pemulihan Khas
· Mengumpul data maklumat murid dan Ibubapa Tahun 1
· Meningkat kesedaran tentang ibubapa dan guru
· Mengetahui masalah sebenar murid.
· Guru Kelas
· Guru Pemulihan
· Guru Bimbingan Kaunseling Pentadbir
April
RM 200
Peningkatan hasil kerja rumah murid
3.
Memantapkan eTAM, BBM dan Latihan Pengukuhan
· Memperbaiki kekurangan eTAM
· Mempelbagai BBM yang berkesan
· Memperbanyakkan latihan pengukuhan
Guru Pemulihan
Feb~Nov
RM 100
% Purata Ujian IPP2M dan IMA2
4.
Program Ekonomi Token
· Menarik minat belajar
· Meningkatkan disiplin murid
Guru Pemulihan
Feb~Nov
RM 100
Peratus peningkatan kehadiran murid
5.
Sukan Terapi Minda
· Memberi suasana pembelajaran secara tidak langsung
AJK Panitia Pemulihan & Linus
Mei
RM 300
Markah pencapaian dalam setiap aktiviti STMinda

14 comments:

  1. admin...bleh emailkan pada sy tak? ramen84@gmail.com...masih baru dan xfaham ape maksud term2 SO,SW, dan mcm2 term yg lain...sila bantu sy...hrmm

    ReplyDelete
  2. S strenght kekuatan
    O opportunities peluang
    W weakness kelemahan
    T treat ancaman, bleh tambah cabaran

    ReplyDelete
  3. Klu SO maknanya camna kita guna kekuatan n peluang yang ada dlm stategi
    ST camna kita guna kekuatan tuk atasi ancaman n cabaranyg ada
    WO peluang yg ada dimanipulasi tuk atasi kelemahn
    WT kadang kelemahan, ancaman dan cabaran memberi ruang baru, idea baru utk atasi, cara atasi kelemahan, tindakan susulan

    ReplyDelete
  4. boleh tak email saya....amdirusyaidi@yahoo.com.my...cuba buat utk thn dpn dan thn2 yg mendatang...

    ReplyDelete
  5. Bagus 3x .. sama2 berkongsi ilmu, saya x pas lg nak buat blog, nak kongsi2 gak

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum... boleh tak email saya contoh kertas kerja program pemulihan khas/linus di sek? azmira1796@gmail.com... tq..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum... blh tak nk mohon contoh paper work utk program pemulihan khas/linus di sek?? itu saja...tqvm :-)

    ReplyDelete
  8. terima kasih banyak-banyak, banyak berguna

    ReplyDelete
  9. Bagusnya... terima kasih atas ilmu ni.... Mohon kongsi info yg berguna ni... ;) Moga Allah merahmati usaha kita semua.. Amin.

    ReplyDelete
  10. salam..admin boleh tak email soft copy...eka_senah@yahoo.com saya xpandai2 nak buat yg ni

    ReplyDelete
  11. Saya dh email kat Hasnadiawati...

    ReplyDelete
  12. email boleh x? sharifah1701@gmail.com

    ReplyDelete