Mengikut sukatan pelajaran:
BBBM yang dibina perlu mengikut
sukatan dan tidak bercampur-aduk pola yang berbeza dan sesuai dengan
pengetahuan sedia ada. Contohnya perkataan kvkvkk tidak harus berana dalam BBBM
kvkv.
Penceritaan konsep yang mudah:
BBBM dapat menceritakan konsep dengan
mudah terutamanya Matematik. Contohnya bagi operasi tolak 9-5=4, terdapat
sekumpulan 9 ekor burung kemudian 5 ekor kemudiannya terbang meninggalkan
kawannya.
Mesra pengguna :
BBBM TMK yang dibangunkan mestilah
senang digunakan oleh guru dan murid. Ianya mudah diekses dengan disediakan
ikon, butang, menu dan pautan yang sesuai. Murid harus diberi peluang
menggunakan komputer bagi tujuan meningkatkan kemahiran literasi komputer.
Boleh disediakan manual penggunaan sekiranya perlu.
Boleh laras (edit) :
BBBM TMK harus boleh diedit, boleh
ditukar gambar, perkataan dan susun atur. Dengan ini BBBM boleh diperbanyakkan
dengan mudah dan cepat. Contohnya 8+4=12, guru boleh menukar ke 7+4=11 dengan
“edit text” dan “delete 1 dari 8 gambar. Segala item boleh diubah mengikut
kesesuaian dan kehendak guru.
Boleh ubah dan pindah:
BBBM TMK seharusnya menggunakan
perisian yang umum seperti Microsoft Office. Contohnya perisian Microsoft Power
Point yang terdapat pada mana-mana komputer. Ini bermakna ia tidak perlu
pemasangan (install), boleh dipindahkan (copy dan paste) dan beroperasi
dikomputer lain.
Menarik:
Mempunyai audio, visual, pergerakan,
gambar-gambar yang menarik, mempunyai animasi, penggunaan warna yang sesuai, tulisan
yang menarik dan sesuai seperti Century Gothic dan Comic San Ms.
Boleh mengesan dan menganalisa:
BBBM TMK perlu mempunyai unsur boleh
mengesan kelemahan dan pencapaian murid terhadap isi pelajaran. Dengan ini guru
boleh membuat analisis, menyelesaikan masalah murid dan penambahbaikan dalam
P&P.
Sentiasa diperbaiki:
Apa yang dibuat tidak semestinya terbaik,
apabila dilihat tidak berkesan, ianya perlu diubah. Saya sentiasa mencari di
mana kelemahan BBBM TMK bagi tujuan penambahbaikan.
No comments:
Post a Comment