Minggu | Ketiga |
Tarikh | 05/07/09 ~ 09/07/09 |
Masalah yang dikenalpasti:
Murid suka mengganggu rakan yang hendak belajar.
Nama | Sifat dan Sikap |
Huzairi | Degil, susah terima arahan, suka bermain dan susah berhenti jika diusik atau diganggu oleh rakan |
Anas | Malas, suka buat hal sendiri |
Helmi | Suka bergaduh, minat dengan permainan, suka dipuji |
Muzaffar | Mesti diperhatikan jika tidak dia buat kerja sendiri, banyak memberi alasan |
Ameer | Suka dipuji, agak manja |
Raihan | Suka bermain, cepat bosan, inginkan perhatian, hendak yang senang |
Aiman | Degil, malas, suka buat hal sendiri, mempengaruhi rakan untuk bermain |
Hidayah | Diam, suka menyendiri, senang terima arahan |
Wardina | Diam, menunjukkan minat untuk belajar |
Hafis | Diam, menunjukkan minat untuk belajar |
Hafiss | Diam, suka menyendiri, senang terima arahan |
Hafizudin | Menunjukkan minat untuk belajar |
Siti | Inginkan perhatian, suka menggangu rakan, suka menjerit |
Hassan | Diam, suka mengikut kawan |
Nabilah | Diam, slow learner |
Perkara ini mencabar bagi saya sebagai guru pelatih. Memang pada awalnya pening hendak mengawalnya, kerana makin dimarah makin menjadi. Kini saya menganggap mereka seperti anak saya. Biarlah mereka bermain sekalipun tetapi terdapat pembelajaran di dalamnya. Mungkin bagi mereka kelas pemulihan tempat untuk bermain, lepaskan tekanan selepas kelas, guru di kelas mereka garang, guru pemulihan bagi peluang untuk bermain.
Tinjauan ke atas masalah:
Guru-guru yang menjalankan aspek-aspek pengurusan bilik darjah dengan berkesan akan mengenalpasti dan mengelak konflik-konflik dan akan memastikan atau mengelak pertembungan atau gangguan dengan signifikan. Namun, murid akan tetap membawa masalah ke kelas, dan guru-guru yang berkesan pengurusannya sekali pun akan menghadapi atau berdepan dengan sikap tidak menyenangkan yang memerlukan perhatian (Brophy, 1996). Mendisipilinkan murid yang bersikap pengacau hendaklah dijadikan perancangan berterusan, kemahiran yang diperlukan ketika menjalankan pertaruran disiplin adalah keupayaan menjalankan tugasan dengan kumpulan profesional yang akan dapat memberikan dan menumpukan perhatian terhadap salahlaku murid tertentu dan pengetahuan membangunkan dan menjalankan pengurusan dan perancangan disiplin.
Cara mengatasi masalah ini:
Aspek terpenting dalam menghadapi ganguan salahlaku adalah mengembalikan suasana konstruktif. Mengembalikan kawalan bilik darjah dan mengurangkan penglibatan pelajar adalah matlamat sebarang gangguan atau konfrantasi. Beberapa strategi berkesan adalah penting buat guru dalam mengambil tindakbalas terhadap gangguan dan sikap murid diantaranya:
- jangan cuba mengadakan keperluan tidak ketentuan atau mengelabah jika terdapat gangguan atau insiden berlaku
- jelaskan pendirian anda termasuklah jika ada kesal, kecewa, marah dan terangkan kepada murid
- bersikap konsisten dan patuhi serta buat apa yang telah anda nyatakan
- bersikap adil dengan nurid. Jika anda melakukan kesilapan, jalankan peraturan tanpa diskriminasi atau adakan tindakan kesusaian dan
- pohon maaf kepada murid. Mereka akan lebih menghormati anda kerana bersikap jujur dan terbuka.
- Jika sikap dan tingkahlaku murid menjadi serius dan usaha guru tidak mendatangkan hasil yang diharapkan, strategi berlainan perlulah diadakan termasuklah tindakan yang lebih berat maupun melibatkan penggantungan sekolah.
Tempoh penyelesaian masalah.
Saya meletakkan tempoh sepanjang saya menjalani praktikum di sini, kerana seluruh tindakan perlu dilakukan setiap kali proses pengajaran dan pembelajaran.